La tortilla de patatas

Standard

Loli și Mario sunt greu de găsit și greu de urmărit. Asta pentru că de fiecare dată când e vreme bună ( și în Spania este cu vârf și-ndesat), Loli trântește o tortilla de patatas, o așează cu grijă în mini-frigiderul de la ”caravana” (rulotă), după care își potrivește centura de siguranță și, alături de Mario, colindă împrejurimile. ”Împrejurimi” care oscilează între plajele, pe ales, ale întregii coaste spaniole, la campus-urile portugheze si omlete du fromage franțuzești. Că tot e politicos să îți saluți vecinii din când în când.

Așa că nici nu mă miră când primesc o invitație la plaja din Pilar de la Horadada, care e la o aruncatură de chibrit, de ”mi cuartel general”.

Ca de-obicei, Loli mă așteaptă, în pragul rulotei, cu tortilla de patatas, empanada con atun și paella con mariscos. Ultima fiind preferata mea de pe vreme când, încă, aveam tendința să compar toate imaginile, mirosurile și gusturile cu cele de acasă. Astfel că tortilla de patatas = omletă de cartofi, empanada con atun = plăcinte, fără poale, fără brâuri, cu ton, iar paella de mariscos e ”doar” un pilaf de orez cu pește și roșii.

Îmi place să fiu punctuală și de aceea sosesc cu 1 minut după ora stabilită. Duc și o farfurie cu ecler, că așa m-a învățat pe mine bunica. Loli chicotește și-mi spune că nu trebuia, că scârț, că ce se alege de dieta ei, că se îngrașă și Mario va începe să se uite după altele. Se liniștește după ce îi promit că am să mă sacrific și am să o ajut și eu :D. Promisiune pe care o voi regreta la sfârșitul zilei.

– Mai vrei?

– Nu, mulțumesc, e de-ajuns.

-…Nu i-a plăcut…, îl privește Loli pe Mario.

– Baa daaa! țin eu să o contrazic, Foarte mult!!

– Atunci îți mai pun.

– Loli , nu obliga fata să mănânce dacă nu vrea.

Îi mulțumesc lui Mario din priviri. Îmi sunt dragi amândoi, ca mami și tati în versiune spaniolă, care gesticulează și vorbesc repede și mult, tăind cuvintele, intrând unul peste celălalt în conversații, ca doi pictori ce umplu de culoare aceeași pânză.  Conversații, care am observat că se întregesc în sens doar atunci când sunt de față amandoi. Vorbind separat cu ei, simt acel Întreg lipsind.

– Ți-am zis eu, mai adaugă el, că tortilla ți-a ieșit cam seacă. Trebuia mai multă ceapă.

– Nuuuu, sar eu politicoasă , după cum m-a învățat tot bunica 😀 , oricum, nu prea mă omor după ceapă ( o minciunică mică și politicoasă protejează inimi sensibile:D )

– Lasă că Mario are dreptate, mă avertizează Loli să încetez cu politețurile.

Îi zâmbesc învinsă.

– E foarte gustoasă, serios. Dar mi-e teamă că în ritmul acesta nu voi apuca să încerc Paella.

Fruntea lui Loli se descrețește instantaneu. Apoi către Mario:

– Vezi? îl ceartă ea în joacă. Nu toată lumea e ca tine de ”ceapoholică”.

Mario mormăie ceva în barba lui de Moș Crăciun ( cu care cred că se înrudește sigur) și începe să discute despre politica lui Rajoy ( președintele actual al guvernului spaniol)  cu unul din băieții lui. Mă întreabă și pe mine dacă sunt de-acord. Îi spun că nu. Mă întreabă apoi dacă politicienii din România sunt la fel ca cei de-aici. Înainte să-i răspund, mă năpădește imaginea unui circ în flăcări. Neg și această întrebare și prefer să mut discuția înspre fiesta del vino din Jumilla, care are loc în august. La asta, Mario hohotește lăsându-și capul pe spate ( ca un Moș Crăciun 😀 ):

– Ai mai fost la vreuna? mă întreabă pe sub ochelari.

Fusesem în Timișoara în fiecare an, în timpul facultății. Îmi vin în minte imagini cu pahare albe de plastic, pline cu vin, cozonaci la rotisor ( curtos colaci) , concerte în aer liber și atmosferă veselă și decentă. Ah Timișoara! Ce dor îmi e de tine!

Mario hohotește din nou:

– Mai bine stai pe o plajă, sub o umbrelă, bei suc de vișine, ca toți copiii, și termini de citit El Quijote în spaniolă.

Mă strâmb la el zâmbind:

– Ha! Ya lo hice. Quiero probar otra cosa.

Și chiar vreau. Și pe aia cu roșiile :D. Vreau și eu învălmășeală în care să plouă cu alimentul meu preferat :D.

În afară de maratonul cu lume hăituită de tauri, yo me apunto a todo, adică spun un SI hotărât cam la tot 😀

– La Jumilla e jale, îmi șoptește el, privind cu grijă înspre aragazul unde Loli duce ultimele lupte cu paella.

– Te aud și cu dopuri în urechi, strigă Loli. Da, continuă ea privindu-mă și gesticulând cu lingura de lemn, a trebuit să-l car în spate până pe câmp.

– Și mașina? întreb eu inocent.

– Crezi că l-aș fi lăsat să doarmă, în halul în care era, în mașinăăă??

Mario se explică:

– Aveam toate hainele spălate cu vin.

– De pie a cabeza, adaugă Loli teatral într-un gest improvizat de flamenco.

– Deci e ceva asemănător cu bătaia cu roșii…

– Nuuuu, exclamă amândoi în cor până când pufnesc în râs. Cum să prăpădești bunătate de vin aruncându-l dintr-un camion? Nu se cade :D.

– Lumea e stropită din sticle de plastic cu capace găurite, zâmbește Loli.

– Și ăsta nu e prăpăd? râd eu amuzată în fața celor 8 ochi concentrți asupra mea.

– Dacă nu vrei să te stropească pe haine, trebuie să deschizi gura, îmi face cu ochiul Mario- fiul.

– Que fuerte! Voy a ir!

– Muci te faci, râde Bienve ( fiul nr 2) care o pățise urât în urmă cu 3 ani, când adormise în piața mare și se trezise a doua zi înroșit de soare și cu durere de cap.

( Urmează aici)

TORTILLA DE PATATAS CON CEBOLLA ( aka turtă de cartofi cu ceapă 😀  ):

Care strâmbă din nas în cazul cepei, n-are decât să nu pună ( flutură mouse-ul pe pozishoară pentru mai multe explicații):

Se taie ceapa cum ai chef ( n-o să limitez eu aici libertatea artistică a fiecăruia 😛 ). Eu o tai uneori în cuburi, alteori de-a lungul sau de-a latul și ,de cele mai multe ori, în toate felurile.

Se taie cartofiorii rondele ( că așa iasă frumos și ordonat ;;) ).

Flutură cu mouse-ul pe poză ( nu trebuie să dai click, doar să fluturi, adică să colinzi ușor ca o părere) pentru mai multe detalii:

Nu uita să pui sare după gust!

Apoi….

După care…

Pentru a frige  turta pe ambele părți, nu încerca  – repet: NU ÎNCERCA – să o învârți în aer ca pe clătită ( încercat și lipit de faianță). Cel puțin nu la prima întoarcere. Ia o altă farfurie ( pentru a întoarce tortilla pe cealală parte), de cel puțin același diametru interior cu tigaia, stinge focul, ( sau pentru mai multă siguranță ieși din bucătărie, cât mai aproape de cutia de prim ajutor ) și realizează transferul între tigaie și farfurie cât mai rapid și fără stropi de ulei vărsați pe jos, da? Că tot tu trebuie să faci curat după tine, clar?

Presupunând că ai mai multă îndemânare decât cea care scrie la text în acest moment, așează  turta înapoi în tigaie cu partea care trebuie să se frigă drăgutz. ( De-aici vine și o expresie drăgutză: Darle la vuelta a la tortilla, referindu-se la cineva fățarnic care nu-și asumă niciodată vreo vină)

După vreo 3 minute, când începe să se desprindă de tigaie, poți să încerci și învârtitul în aer ( timp de 10 minute, urmate de hăhăielile asociate victoriei, e chiar fun :D)

Învârtit și sucit până obții ceva de genul ( dacă n-ai chef să chinui tortilla, n-ai decât să o lași la foc ultra mic să se coacă bine în interior):

În final se taie cubulețe și se poate asocia cu de toate, că e tare fashionable ;;). De la ridichi, brânzică, roșiutze, la ce-ți trece ție prin cap, culoare să fie 😉

Noah că nu-i așa complicat.

Dacă ți-ai bătut vreodată degetele de perete, în timp ce cuiele râdeau de tine, dacă ți-ai prins o capsă de blugi, travesând până la șosete, dacă ți-ai lovit vreodată  fața de o fereastră deschisă ( în timp ce mergeai pe stradă lângă o casă cu ferestre joase, deschise pentru curățenia de primăvară ) , ȘI AI SUPRAVIEȚUIT, atunci sigur că poți să faci o tortilla de patatas de să dai cu căciula după câini!

Animo!

Și dacă nu-ți iasă din prima, nu-i bai. Fii mândră: toți bolovanii știu să facă așa o rețetă ridicol de simplă, iar asta înseamnă doar, că tu nu te numeri printre ei 😀

Poftă mare!

Lasă un răspuns

